گپ های مشاوره ای
یادمان باشد مشاوره در درجه اول فرایندی پیشگیرانه است و بعد درمان پس سعی کنیم از بروز مسئله جلوگیری کنیم. به ما اعتماد کنید 
گالری تصاویر

 

یکی از نخستین پرسش‌های پیش روی جوان مشتاق مطالعه، روش صحیح مطالعه و چگونه کتاب خواندن است که پاسخ درست به آن می‌تواند در ایجاد انگیزه و میزان یادگیری آن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. بسیاری از مردم به دلیل بکارنگرفتن روش صحیح مطالعه، معمولا خیلی زود از مطالعه خسته می‌شوند و کتاب را رها می‌کنند و شاید مطالعه کتابی را به نیمه نرسانده، آن را کنار می‌گذارند. رعایت نکردن شیوه درست مطالعه و همچنین یادداشت نکردن مطالب مهم کتاب، معمولا خواننده را پس از مدتی از مطالعه کتاب‌های قطور و علمی، دلسرد و خسته می‌کند و در نتیجه آن‌ها را از ادامه مطالعه بازمی‌دارد

توصیه‌های که در زیر می‌آید نکاتی است که رعایت‌کردن آن‌هابه زعم کارشناسان مطالعه، می‌تواند نقش موثری در مفید واقع شدن مطالعه داشته باشد.

بقیه در ادامه مطلب .........................


ادامه مطلب
[ جمعه ٢٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ٤:۳٤ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]

مقدمه: انسان تنها موجودی است که با همنوعان خودبدنبال نظر می پردازد وبرای شناخت وحل مشکلات خود با آنان مشورت وازراهنمایی آنان استفاده می کند .راهنمایی ومشورت درطول زندگی آدمیان مطرح بوده وآنان باکسانی که مورد قبول واعتمادشان بوده مشورت می کرده اند .باتوسعه علوم انسانی ورشدعلوم رفتاری به راهنمایی ومشاوره به عنوان شاخه ای مستقل ازعلوم رفتاری توجه شد. امروز راهنمایی ومشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که دررشد،سازگاری ،تصمیم گیری،روابط خانوادگی،مهارتهای اجتماعی وشیوه زندگی مشکلاتی دارند ومشاوره به این افراد کمک می کند تاراه حل مناسبی برای مشکلات بیابند. تاریخچه راهنمایی ومشاوره: دربین ممالک صنعتی،امریکای شمالی نخستین کشوری است که درآن مراکز ویژه راهنمایی ومشاوره تأسیس شده وازمیان افرادی که نخستین بار به ایجاد مرکز راهنمایی در آن سرزمین اقدام کرده اند باید از فرانک پاستور نام برد که درسال 1908 اولین مرکز راهنمایی راکه درحقیقت مرکز راهنمایی حرفه ای بود درشهر بوستن تأسیس گردید.سال 1332 را می توان مبدأ شروع راهنمایی به معنی خاص آن در کشور خود بدانیم درسال 1334 دراداره مطالعات وبرنامه ها دایره ای بنام دایره تحقیقات روانشناسی بوجود آورد که به تهیه برخی تستهای هوش وسنجشهای روانی مبادرت کردوسرانجام کنگره های منعقده درتابستانهای 37 و38 راهنمایی درمدارس راامری ضروری تشخیص دادومرکزراهنمایی در اداره کل تعلیمات متوسطه بوجود آمد. درسال 1347 اداره کل آموزش راهنمایی تحصیلی دروزارت آموزش وپرورش تأسیس گردید ودرسال 59 طی بخشنامه ای برنامه راهنمایی ومراکز مشاوره وراهنمایی تعطیل گردید. از ابتدای سال 67 ضروریت وجود مشاورین درمدارس احساس شد ومجدداً این رشته شروع به جذب دانشجو نمود. ضروریت فعالیتهای راهنمایی ومشاوره درمدارس: یکی از نهادهای اجتماعی نهاد آموزش وپرورش است که مسئولیت مهمی درتربیت کودکان ،نوجوانان وجوانان بر عهده دارد .نگاه گسترده به نقش آموزش وپرورش به عنوان عاملی مؤثر در فعلیت بخشیدن به امکانات بالقوه وذاتی افراد انتقال اندوختهء تجارب گذشتگان ارائه ارزشهای مطلوب،افزایش معلومات وایجاد مهارتهای لازم درافراد برای زندگی وبالاخره تسهیل مسیر حرکت وجودی آدمی به سوی کمال،اهمیت این نهاد اجتماعی را بیش ازبیش نشان می دهد. گسترش کمی آموزش وپرورش نشانگر گرایش واستقبال همگان به اثر بخشی این نهاد وگسترش کیفی آن ناشی ازتوسعه معارف ،علوم ورشد بی وقفه تکنولوژی است که این دو بر پیچیدگی وظرافت جریان آموزش وپرورش افزوده است.بنا براین برای تحقق اهداف تعلیم وتربیت ورشد شخصیت کودکان ونوجوانان باید ازخدمات راهنمایی ومشاوره بخوبی استفاده کرد. نقش راهنمایی در آموزش وپرورش افراد به حدی است که عده ای ازصاحب نظران آن را به نوعی تعلیم وتربیت گفته اند وبعضی راهنمایی راتسهیل کننده جریان تعلیم وتربیت میدانند. اگر تربیت را به معنی نشو ونمادادن،زیاد کردن ،برکشیدن وبه حداعتدال سوق دادن آدمی بدانیم واگر تعلیم رارشددادن آدمی درتسهیل کنندهء جریان رشد وکمال آدمی خواهیم یافت. مهمترین عواملی که درضرورت فکرراهنمایی ومشاوره وتوسعه آن درنظامهای آموزش وپرورش موءثر بوده اند عبارتند از:

بقیه در ادامه مطلب ............................


ادامه مطلب
[ جمعه ٢٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ٤:٢٩ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]

امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر جنبه‌های زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و تحصیلی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و ... .

فواید برنامه ریزی تحصیلی

 

 

بقیه در ادامه مطلب ........  !!!!!


ادامه مطلب
[ شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ۸:٥۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]

اگر برنامه ریزی زمان¬بندی شده¬ای برای خود نداشته باشید، هر چقدر هم که درس بخوانید و نمره خوب بگیرید، هیچ¬گاه متوجه جایگاه خود نمی شوید. متوجه نمی¬شوید در چه اوقاتی، چه درسی را بهتر می¬فهمید و یاد می¬گیرید. متوجه نمی¬شوید چه زمان¬هایی را بی¬خود از دست داده¬اید و اصلاً تشخیص نمی¬دهید که چه درسی را به چه روشی بخوانید. پس یک برنامه¬ریزی زمان¬بندی شده هر چقدر هم ساده،خیلی چیزها مشخص می¬کند. (برای این کار می¬توانید از جدول برنامه¬ریزی اسکینر استفاده کنید.)

 

 

بقبه در ادام مطلب .................................


ادامه مطلب
[ شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ۸:٤۸ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]

این روزها افکار خیلی ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است ؛ اما دوستان خوبم! نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید،سخت نیست؛فقط کمی دقت میخواهد؛

- برنامه ریزی درسی چیست ؟

- چرا برای مطالعه به برنامه ریزی نیازمندیم؟

- یک برنامه ریزی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

- چگونه می توانیم یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنیم؟

وقتی ما در زندگی هدفی داریم و می خواهیم برای رسیدن به آن هدف،کاری انجام دهیم،ناگزیریم که مسیری را طی کنیم 0

 

انتخاب مسیر ورسیدن به هدف مورد نظر ما ،بسیار با اهمیت است؛چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم وانحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛واین بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد0

اگر هدف ما کمرنگ باشد،شدت و ضعف مسیر برای ما کم اهمیت است و انگیزه ای برای رسیدن ما را مشتاق نمی کند؛اما اگر هدف ما بسیار ارزشمند باشد،راه دوم را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن از هیچ تلاش وکوششی دست بر نمی داریم و میدانیم که برای رسیدن به آن،سختی هایی رانیز باید متحمل شویم ؛بنابراین، شور وشوق رسیدن به هدف، انگیزه تلاش کردن را در ما زیاد می کند 0

انتخاب مسیر ،همان برنامه ریزی درست ومطلوب است؛یعنی اگر ما هدف مشخص و معینی داشته باشیم و آن هدف برای ما بسیار ارزشمند باشد،شور وشوق رسیدن به آن ،این انگیزه را در ما ایجاد می کند که چگونه برای پیمودن به بهترین نحو برنامه ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را در راه رسیدن به هدفمان بگیریم؛بنابراین،«برنامه ریزیتنظیم راههای هدفمندبرای رسیدن به هدف است0»

بدون هدف، برنامه ررزی معنایی ندارد ؛همانگونه که بدون انگیزه،هدف نیز معنایی ندارد؛پس برای رسیدن به هدف ،ابتدا باید اهداف جزئی تر را طی کرد؛مثل پلکان یک پله که برای رسیدن به آخرین پله باید ابتدا از اولین پله شروع کرد 0

«طبق تحقیقات انجام شده ،یکی از ویژگی های بارز انسان ،قدرت تفکر واندیشه است0انسان در طول زندگی خود ،هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است وبا تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل ومشکلات خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید»؛بنابراین، در طراحی برنامه درسی می تواند با استفاده ازتفکر صحیح ،مسیر رسیدن به هدف خود را اانتخاب کند0در برنامه ریزی درسی می تواند به ردو صورت عمل کرد؛یا طراحی واستفاده از برنامه ای که هدفمند ،سازمان یافته ودقیق است که به شیوه منظم قابل اجراست و بر اساس زمانهای مشخص تنظیم واجرامی شود ،ویا براساس ذهنیت افراد شکل می گیرد و فرد با توجه به توانایی اش ،بدون در نظر گرفتن زمان مشخص شروع به مطالعه می کند و بر اساس نیاز خود ،به کارهای تفریحی و استراحت می پردازد ؛در هر صورت این به خود شما بستگی دارد هر شیوه ای را که با روحیه شما سازگار است ،برگزیده تا با اجرای آن ،بهترین وبیشترین نتیجه را به دست آورید و به هدف خود دست یابید 0در اینجا هدف ما اجرای نوع اول است0

آنچه در طراحی برنامه ریزی درسی مؤثر است:

نکاتی که در طراحی برنامه درسی خوب موثر است ، به شرح زیر است:

بقیه در ادامه مطلب ........... !!!!!!!!!!!!!


ادامه مطلب
[ شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ۸:٤۳ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]

در برنامه ریزی درسی ، اول باید به طور واقع بینانه ساعات آزاد را در 24 ساعت شبانه روز مشخص نمود . در هقته اول به طور واقعی ( بدون در نظر گرفتن امیدها وآرزوها ) جدولی مطابق جدول (1-1 ) از ساعات شبانه روز که قابل استفاده برای مطالعه می باشد تهیه نمود . در این جدول برای هر روز ، ساعات حضور در مدرسه ویا کلاس بعلاوه رفت وآمد و غذا خوردن در نظر گرفت ومطابق آن خانه های جدول راسیاه نمود .

با سیاه کردن خانه هایی از جدول که مربوط به کلاس ، درس ، خواب واستراحت و... می باشد زمان آزاد شما در هر روز مشخص می شود که جمع آن را در ردیف آخر جدول یادداشت می نمائیم . این زمان ، هر چه قدر که باشد ، زمان قابل دسترس شما در هفته جادی می باشد ، یعنی زمانی که شما در هفته جاری می توانید برای آن برنامه ریزی نمایید ( البته در هفته های بعد این زمان مسلما ً افزایش خواهد یافت )

 

باتوجه به جدول مشاهده می شود که ، این دانش آموز ، به طور متوسط در هرروز 7ساعت زمان آزاد دارد ( به جز زمان خواب ) و در روز جمعه این زمان افزایش می یابد ( چون دانش آموز به مدرسه نمی رود ). پس دانش آموز نمی تواند برای روزهای شنبه تا پنجشنبه هر روز 7 ساعت یعنی جمعاً حدود 42 ساعت برنامه ریزی داشته باشد ( البته منظور ما این نیست که تمام این 42 ساعت را درس بخواند ). در طول هفته ممکن است اتفاقات غیر مترقبه باعث شوشد که این زمان کمتر شود .

پس حالا دانش آموز باید برای این 6 روز ( از شنبه تا پنجشنبه )برنامه ریزی نماید و روز جمعه را هم برای مرور مطالب و جبران عقب ماندگی از برنامه اختصاص دهد .

در برنامه ریزی روزانه باید زمان لازم برای استراحت ، صرف غذا، عبادت و درصورت تمایل زمان کمی برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته شود . ضمن اینکه برای هر فرد سالم در شبانه روز بین 6 تا8 ساعت خواب لازم است .

زمانی که در طول روز برای درس خواندن در نظر می گیرید باید به ترتیب به امور زیر اختصاص یابد .

1 – یک نگاه کلی وجامع به دروس ارائه شده در مدرسه ( در روز جاری ) به طوریکه برای هر درس حدود 15 دقیقه در نظر گرفته شود .

2 – انجام تکالیف مربوط به دروس روز بعد

3- پیش مطالعه دروسی که در روز بعد توسط دبیر ارائه خواهد شد .

4 – در صورت وجود زمان ، دروس روز جاری را تجزیه تحلیل و بررسی نمود .

 

پس از مشخص نمودن برنامه هفتگی و نوشت آن در خانه های خالی جدول قبل ، باید دید آیا برای هر درس متناسب با اهمیت آن زمان در نظر گرفته شده یا نه زیرا رمز موفقیت در تحصیل متناسب و هماهنگ خواندن درس می باشد . برای این کار جمع ساعات در نظر گرفته شده برای هر درس را ازجدول قبل در جدولی مطابق شکل وارد می کنیم .

هر دانش آموز متناسب با رشته تحصیلی خود نام دروس را در ردیف اول نوشته وساعات تخصیص یافته برای هر کدام را یادداشت می نماید .

پس از مشخص نمودن برنامه هفتگی و نوشتن آن در جدول قبل حل باید برنامه را اجرا نمود.

برای انجام برنامه ، سعی نمایید دروسی را که برای هر روز در نظر گرفته اید حتماً مطالعه نمایید .

این مطالعه باید به صورتی باشد که دانش آموز با میل ورغبت انجام دهد پس لازم نیست که حتماً راس یک ساعت خاص مثلاً ریاضی خوانده شود . به این معنی که حتماً سر یک ساعت خاص مطالعه راشروع کنید اما در آن ساعت درسی را مطالعه کنید

[ شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ۸:٤۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]

   شروع سال تحصیلی و مهرماه به گونه‌ای به هم آمیخته‌اند که از هر منظری به آن بنگریم، نتیجه تغییر و تحول و دستیابی به موفقیت را می‌تواند به همراه داشته باشد. شروع سال تحصیلی نقطه اشتراک و محور اصلی تمام نگاه‌ها به ماه مهر است.

از دید خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان و متولیان امر تعلیم و تربیت این نگاه‌ها جداگانه تفسیر می‌شود، اگر از دیدگاه برنامه‌ریزی که نگاهی درون سازمانی است، بخواهیم از درون کلاس درس به مهرماه بنگریم، این بررسی بیشترین برنامه را بر دوش معلم قرار می‌دهد تا در یک برنامه‌ریزی مشخص و تدوین شده هم نگاه دانش‌آموزان را به آغاز سال تحصیلی متحول سازد و هم برنامه‌ای در اختیار معلم باشد برای انجام فعالیت در طول سال تحصیلی.

بیشترین تاثیر این فعالیت، این است که روزمرّگی و یکنواختی را از کلاس درس جدا می‌کند و بازتاب آن هم کل مجموعه تعلیم و تربیت و حتی خانواده دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله محورهای اصلی این برنامه‌ریزی که از سوی معلمان در کلاس قابلیت اجرایی دارد و از طرحی خاص بهره‌گیری می‌شود، می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد:

شناسایی دانش‌آموزان: اگرچه لزوما تمام معلمان، دانش‌آموزان خود را در طول سال تحصیلی می‌شناسند و نسبت به آنها شناخت پیدا می‌کنند، اما شناسایی آنان در شروع سال تحصیلی، معلم را به آن هدف نهایی (تحول در کلاس)‌ بیشتر نزدیک می‌سازد. قبل از ورود به کلاس و ارائه آن به دانش‌آموزان برای تکمیل کردن، زیربنای شناخت اولیه از مخاطبان تدریس در کلاس می‌تواند قرار گیرد.

بیان انتظارات: با چه هدف و برنامه‌ای در کلاس حاضر شویم؟ برای رسیدن به این اهداف چه انتظاراتی از دانش‌آموزان داریم؟ شناخت این اهداف و انتظاری که از دانش‌آموزان می‌رود، بازخوردش در کلاس درس نوعی هدفمندی و رسیدن به اهداف تربیتی و آموزشی است. در چنین صورتی است که دانش‌آموزان برای ورود به این کلاس و این ساعت درسی برنامه‌ریزی می‌کنند و منفعل و بی‌هدف در کلاس حاضر نمی‌شوند.

اهمیت به اصول اخلاقی و ارزش‌ها: بیشتر دانش‌آموزان، کلاس منظم و مقید به اصول اخلاقی و تربیتی را بیشتر می‌پذیرند. دلیل آن هم پیوندی است که بین علم، دانش، آموختن، رشد و اعتلای ارزش‌های فطری انسان‌ها وجود دارد.

اگر محیط کلاس درس با کمک معلم و دانش‌آموزان به محیطی تبدیل شود که شخصیت مطلوب اجتماعی و انسانی نوجوانان و جوانان در آن به محو مطلوب رشد کند، از این طریق بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خود به خود از صحنه جامعه رفع خواهد شد.

برنامه‌ریزی در مطالعه و تدریس: شاید بیشترین میزان افت تحصیلی در نظام آموزشی در پایان هر سال تحصیلی به این دلیل باشد که دانش‌آموز در تحصیل خود از هیچ برنامه‌ریزی در طول سال بهره نمی‌برده است. دانش‌آموزانی که به گونه‌ای در کنکور موفق می‌شوند و در تحصیلات خود به اهدافشان می‌رسند، این امر دلیل وجود یک برنامه مشخص در زندگی تحصیلی‌شان است.

هر معلمی متناسب با آنچه تدریس می‌کند، می‌تواند توصیه برنامه‌ریزی درسی را به فراگیران خود داشته باشد. در این برنامه‌ریزی، کیفیت مطالعه، روش مطالعه، بازخوانی و رفع مشکلات و زمان مطالعه از اهمیت برخوردارند.

[ شنبه ٧ شهریور ۱۳۸۸ ] [ ۸:۳٥ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین عتیقه چی ( آرش ) ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

متاهل هستم . سرگروه و مدرس آموزش و پرورش و دارنده مجوز خدمات کلینیکی به شماره 13103 از سازمان بهزیستی .................................................. مجری و مدرس دوره های متعددی چون کارگاه های آموزشی ازدواج ، روابط زوجین ، مهارتهای زندگی ، PME ، درگیری های زوجین ،‌پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، پیشگری از مواد مخدر ، بهداشت روان ،مهارتهای شغلی و حرفه ای ، آزمون های روانشناختی و . . . ! ................................................ همکاری های گوناگون با بهزیستی ، شبکه بهداشت و درمان ، دانشگاه ، آموزش و پرورش ، اداره زندان ها ، نیروی انتظامی ، موسسات NGO ،‌گروه های NA و . . . ! ................................................. عاشق مشاورم و اعتقاد دارم روزی مشاور عضوی از خانواده همه انسانها خواهد شد. شما می توانید ذهنیت های خود را توسط ابزار ارتباط با ما به صورت خصوصی ارسال نمائید
امکانات وب
تماس با ما
ایران رمان